تاریخ و جغرافیای ایران و جهان

معرفی تاریخ و جغرافیای ایران و جهان همراه با مستندات

تاریخ و جغرافیای ایران و جهان

معرفی تاریخ و جغرافیای ایران و جهان همراه با مستندات

اصفهان نصف جهان

دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۱ ب.ظ

      اصفهان نصف جهان

گردش در اصفهان

شهر اصفهان مرکز استان اصفهان است.شهر اصفهان در کوهپایه های زاگرس قرار دارد و رود زاینده رود از وسط آن عبور میکند.

جمعییت شهر اصفهان حدود دو میلیون نفر است .این شهر بعد از تهران ومشهد پر جمعییت ترین شهر ایران است.

اهمیت شهر اصفهان در دوره های مختلف تاریخی

اثار به جا مانده ی تاریخی نشان میدهد که شهر اصفهان از گذشته های دور اهمیت داشته است.در دوره ی اسلامی این شهر چند بار در زمان های مختلف به پایتختی انتخاب شده است اما اوج شکوفایی شهر اصفهان مربوط به دوره ی صفویه است.

در این دوره به دلیل حمایت شاهان صفوی تعداد زیادی از صنعتگران و معماران و هنرمندان و دانشمندان به اصفهان آمدند و چنان اثار با شکوه وزیبایی به وجود آورد ند که این شهر به نصف جهان معروف شد.

مکان های تاریخی و دیدنی

در شهر اصفهان ده ها اثر تاریخی و دیدنی وجود دارد.

در این جا چند نمونه ی مهم معرفی میشود:

میدان امام(نقش جهان)

این میدان به فرمان شاه عباس صفوی در مرکز شهر اصفهان ساخته شده است ودر آن زمان از بزرگ ترین میدان های جهان بوده است.

در اطراف این میدان که حدود پانصد متر طول دارد بناهای بزرگ وبا شکوهی قرار گرفته اند.

مسجد شیخ لطف الله

این مسجد به فرمان شاه عباس ساخته شد تا شیخ لطف الله که عالم بزرگی بود در آن نماز جماعت برگزار کندو به تربیت وتدریس شاگردان بپردازد

ساختن این مسجد حدود هجده سال طول کشید.مسجد شیخ لطف الله گنبد بسیار زیبایی دارد که بر روی آن کاشی کاری های بی نظیری دیده میشود.گنبد یکی از نشانه های معماری اسلامی است.

مسجد امام(مسجد جامع عباسی)

این مسجد نیز از شاهکار های معماری اسلامی محسوب میشود.مسجد امام چهار ایوان در چهار جهت جغرافیایی دارد.هر یک از مناره های مسجد بیش از چهل متر ارتفاع دارند.داخل این مناره ها یاگلدسته ها پلکان های مارپیچ وجود دارد که از آن بالا می رفتند تا اذان بگویند یا خبر رسانی کنند.

مشهور است هم زمان با ساخته شدن مسجد امام معادن سنگ معدن اطراف این شهر کشف شده است و از این سنگ ها در بنای مسجد استفاده کرده اند.

دراین مساجد کتیبه هایی بر روی گنبد محراب و مناره ها دیده میشود.

کتیبه نوشته هایی بر روی سنگ کاشی و مانند آن است.معمولا در کتیبه های دوره ی اسلامی آیات قر آن دعا ونام امامان بزرگوار را با خط خوش نوشته اند.

کاخ عالی قاپو

این کاخ در شش طبقه ساخته شده است و حدود پنجاه اتاق دارد.شاه عباس در این مکان به امور کشور می پرداخت ودستورات لازم را صادر می کردودر تالار های آن از مهمانان پذیرایی می کرد.شاه ودر باریان از ایوان این کاخ چوگان بازی جشن ها یه رژه های سربازان را در میدان امام(نقش جهان)تماشا می کردند.درداخل تالارهاواتاق ها نقاشی های مینیاتوری زیبایی که کار استاد رضا عباسی است دیده می شود.

جاذبه ها ی گردشگری ایران

یکی از انواع گردشگری گردش واستراحت یامطالعه وتحقیق درمکان های طبیعی چون کوه ها غارها*چشمه های آب معدنی و پناهگاهای حیات وحش و روستا های زیباست.

گردشگری و حفاظت از محیط زیست

گردشگری در طبیعت ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود و بعضی از مناطق در اثر انبوه مسافران آسیب ببینند.

اصفهان در سفر نامه ها

در گذشته های دور سفر از سرزمینی به سر زمین دیگر بسیار دشوار بود.اما در آن زمان گاهی افرادی پیدا می شدند که برای آشنایی با شهر های دیگر و مردمان آن ها یا به قصد زیارت یا تحصیل علوم دینی با همه ی رنج و مشقت سفر می کردند و سفر آن ها گاهی روزها ماه ها یا سال ها طول می کشید.

 

گاهی نیز بعضی حکومت ها افرادی را به سفر های دور و دراز به کشور های دیگر روانه می کردند تا اطلاعاتی از آن کشور به دست بیاورند.بیاری از این جهانگردان دیده ها و شنیده هاو خاطرات خود را از سفر هایشان می نوشتند وگاهی با نقاشی نیز تصویر می کردند.به این نوشته ها ((سفرنامه))می گویند.

در دوره های مختلف تاریخی جهانگردان زیادی از اصفهان دیدن کرده اند و در سفر نامه های خود در باره ی این شهر مطالبی نوشته اند.

مانند سفر نامه های:تاورنیه وشاردن



 

 

 

 

 

 

زمستان92

مدرسه شهید غفاری

 

 

 

 

 

 

 

 

  • رضا آخرتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی