تاریخ و جغرافیای ایران و جهان

معرفی تاریخ و جغرافیای ایران و جهان همراه با مستندات

تاریخ و جغرافیای ایران و جهان

معرفی تاریخ و جغرافیای ایران و جهان همراه با مستندات

شهر زیبا و دیدنی تبریز

چهارشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۳ ب.ظ

تبریز ائل گلی سوغات ایل گولی مقبره مسجد شهریار ارک موزه بازار اولین سبلان بندر دریاچه قوری گول تالاب سد ایرانگردی توریستی سفر بازدید دیدنیهای جاذبه گردشگری شهر دیدنی های آثار تفریحی تاریخی نقاط مکانهای جاهای مناطق مکان اماکن طبیعی رودخانه شهرستان آرامگاه امامزاده

«شهر زیبا و دیدنی تبریز»

عمارت شهرداری

عمارت شهرداری تبریز

تبریز، با بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفرجمعیت دومین شهر صنعتی کشور و سومین شهر پرجمعیت ایران است. ارتفاع تبریز از سطح دریا ۱۳۴۰ متر است و با وسعتی حدود ۱۱۸۰۰ کیلومتر مربع در قلمرو میانی خطه آذربایجان و در قسمت شمال شرقی دریاچه ارومیه و ۶۱۹ کیلومتری غرب تهران قرار گرفته است.

مردم تبریز، همانند اکثر مردم آذربایجان شرقی دارای مذهب شیعه بوده و به زبان ترکی آذری صحبت می‌کنند. ولی درتبریز اهل تسنن و اقلیت های مذهبی نیز در بعضی محلات وجود دارند. “تبریز در قدیم، به “شهرباغ” معروف بوده است و در برخی اسناد برای تبریز نام های “تاورز”، “تورژ”، “تورش” و “دورژ” هم ذکر شده است”.

بنیاد شهر تبریز و وجه تسمیه نامش افسانه ای را می ماند. درباره بنا و وجه تسمیه شهر تبریز “حمدالله مستوفی” و “یاقوت حموی” می نویسند: بنای تبریز از زبیده زن هارون الرشید است. وی که به بیماری تب نوبه مبتلا بوده؛ روزی چند در آن حوالی اقامت کرده، در اثر هوای لطیف و دل انگیز آنجا بیماریش زایل می‌شود. به همین دلیل فرمود تا شهری در آن محل بنا کنند و نام آن را “تب ریز” بگذارند!

 

زمانی تبریز، در عرصه هنر تحول شگرفی را موجب می گردد؛ که امروز آثار کم نظیر آن دوره، زینت بخش موزه های جهان است. مردان و زنان نامداری از تبریزبرخاسته اند. کعبه ملای روم، میعادگاه عرفا، شعرا، اندیشمندان و بزرگان بوده؛ به همین دلیل تبریز یگانه شهری است که صاحب مقبره الشعرا است. مقبره ای که خاقانی، همام، قطران و دیگر بزرگان متقدم و سرانجام شهریار شیرین سخن، در آن مکان آرمیده اند.

تبریز، از لحاظ گردشگری بسیار مستعد بوده و  چه از لحاظ اکوتوریسم و چه از لحاظ تنوع آثار باستانی قابل توجه است. گرچه آب و هوای منطقه تبریز، در فصل های سرد سال گردشگری را در آن مشکل کرده است؛ لیکن در ماه های اردیبهشت تا مهر ماه از آب و هوایی مطبوع برخوردار بوده و مسافرتی خاطره انگیز را نوید می‌دهد.

دیدنیهای تبریز

برج آتش نشانی تبریز

موزه قاجار تبریز        
موزه قاجار در محله ششگلان، که یکی از محلات قدیمی تبریز است؛ قرار دارد. در دوره قاجار عمارتهای بسیار زیبایی در این محله احداث شده بود؛ که خانه امیرنظام گروسی یکی از با ارزش ترین بازمانده‌های این خانه های تاریخی است؛ که هنوز هم با صلابت وعظمت خاص، خودنمایی می‌کند.

این خانه که اکنون از آن به عنوان موزه قاجار استفاده می‌شود در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیرنظام گروسی و توسط وی بنا گردیده است. منابع، حاکی از آن است که در دوره های بعد نیز والیان آذربایجان، در این عمارت سکونت داشته اند.

موزه قرآن و کتابت تبریز

بنای مسجد شاه تهماسب صفوی، معروف به مسجد صاحب الامر، در شرق میدان صاحب آباد در قلب شهر تبریز؛ در کنار مهران رود قرار دارد.
این بنای تاریخی، یک گنبد و دو مناره بلند دارد و در ابتدا مسجد ویژه شاه تهماسب اول صفوی بود؛ که در سال ۱۰۴۵ ه.ق به وسیله سپاهیان سلطان مراد چهارم – امپراطور عثمانی تخریب شد.

تبریز ائل گلی سوغات ایل گولی مقبره مسجد شهریار ارک موزه بازار اولین سبلان بندر دریاچه قوری گول تالاب سد ایرانگردی توریستی سفر بازدید دیدنیهای جاذبه گردشگری شهر دیدنی های آثار تفریحی تاریخی نقاط مکانهای جاهای مناطق مکان اماکن طبیعی رودخانه شهرستان آرامگاه امامزاده

مسجد کبود تبریز
بنای تاریخی مذهبی مسجد کبود، از آثار ارزشمند دوره قراقویونلو، به دستور جهانشاه بن یوسف، از فرمانروایان سلسله قراقویونلو و سرکاری عزالدین قاپچی، بنا گردیده است. ساختمان آن باستناد کتیبه بر جسته سردرب، به سال ۸۷۰ هجری قمری به اتمام رسیده است.

روستای توریستی کندوان  تبریز
گردشگری روستایی در ایران، یکی از فعالیتهای مهمی است که اخیرا اهمیت ویژه ای یافته و این امر فرصت بسیار مناسبی برای احیای اقتصادی و تحرک نیروی انسانی و کار در مناطق مذکور را ایجاد کرده و باعث شده که روستائیان علاوه بر فعالیتهای روزمره خود، از منبع درآمد دیگری نیز بهره مند شوند. استان آذربایجان شرقی با توجه به قدمت تاریخی و غنای طبیعی آن جزو مناطق بسیار مستعد برای این امر می‌باشد و در این راستا، “روستای کندوان تبریز”،یکی از مناطق توریستی روستایی و یکی از روستاهای هدف گردشگری در کشور محسوب می گردد.

ارک علیشاه تبریز

ارگ علیشاه

علیشاه تبریز

بنای شکوهمند ارک تبریز، باقیمانده مسجدی است، که در فاصله سالهای ۷۱۶ الی ۷۲۴ ه.ق بوسیله تاج الدین علیشاه جیلانی، وزیر الجاتیو و ابوسعید بهادرخان ساخته شده، قسمت جنوبی آن دارای طاقی بزرگ بوده که گفته می شود به علت فرو نشستن بنیان و تعجیل در اتمام طاق آن شکسته و فرو ریخته است. قسمتی که اکنون در وسط سه دیوار بلند شرقی، غربی و جنوبی، بصورت ایوان به چشم می خورد بخش مسقف مسجد بوده؛ که عرض آن ۱۵/۳۰ متر و ارتفاع دیوارهای دور آن به طور متوسط ۲۶ متر است و بوسیله ۶۹ پله می توان به بالای آن راه یافت.

خانه مشروطه «تبریز»

بنای تاریخی خانه مشروطه تبریز، با معماری دوره قاجار، در محله قدیمی راسته کوچه و در ضلع غربی مجموعه بازار تبریز، واقع شده است. مالک نخستین آن، حاج مهدی کوزه کنانی (معروف به ابوالمله)، از شیفتگان حریت و آزادی بود. این خانه بعد از به توپ بستن مجلس، در سال ۱۲۸۷ ه.ش مرکز تجمع جمعی از برجسته ترین چهره های مشروطه در آذربایجان بوده و در جنگهای ۱۱ ماهه تبریز، علیه نیروهای دولتی، ستاد فرماندهی و محل تشکیل جلسات مجاهدین مشروطه به شمار می‌رفت.
تصمیم مهم و انقلابی پایین آوردن پرچمهای سفید تسلیم، در مقابل قوای محمد علی شاه قاجار، در همین خانه گرفته شده است.
خانه حیدرزاده تبریز             
خانه حیدرزاده، در محله مقصودیه تبریز و در سمت جنوبی عمارت شهرداری تبریز و در نزدیکی چند خانه تاریخی دیگر، همچون: خانه های تاریخی سلماسی، بهنام، گنجه ای زاده، قدکی و … قرار گرفته است. در خصوص تاریخ دقیق ساخت بنای خانه حیدرزاده، سند و زمان مشخصی وجود ندارد.
مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز، که به مسجد جمعه تبریز نیز معروف است؛ در ضلع جنوبی صحن مدرسه طالبیه و بین مسجد حجت الاسلام تبریز و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی تبریز؛ واقع شده و یکی از قدیمی ترین ابنیه تاریخی تبریز به شمار می‌آید.

حمام نوبر تبریز

حمامها یا گرمابه های عمومی، یکی از اجزای اصلی بافت شهری و محلات بسیاری از روستاهای تبریز، محسوب می شوند؛ که در روابط اجتماعی جایگاه در خور توجهی دارند. در فرهنگ عامه مردم ایران، چه در صورت های مختلف زبان فارسی و چه در زبانها و گویش های رایج در ایران، آداب و رسوم و افسانه های بسیاری در مورد حمام وجود دارد.
بانک سفال آذربایجان شرقی تبریز

از زمانی که بشر پا به عرصه گیتی گذاشت، تا زمانی که بنا بر نیاز خود موفق به ساخت سفال شد، تنها ابزارهای انسان همان مواد موجود در طبیعت بود؛ که با تغییراتی در شکل آن مورد استفاده قرار می‌گرفت، مثل سنگ و چوب و استخوان و صدف و الیاف گیاهی و

مقبره الشعرا تبریز”:

مقبره الشعرای تبریز، در خیابان ثقه الاسلام و در ضلع شمالی بقعه سید حمزه، واقع است. بنای یابود زیبایی با تأسیسات توریستی به نام مقبره الشعرا در این محل ایجاد گردیده، که آرامگاه یکی از بزرگترین شاعران معاصر کشورمان (شهریار)، در این محل قرار دارد. تبریز ائل گلی سوغات ایل گولی مقبره مسجد شهریار ارک موزه بازار اولین سبلان بندر دریاچه قوری گول تالاب سد ایرانگردی توریستی سفر بازدید دیدنیهای جاذبه گردشگری شهر دیدنی های آثار تفریحی تاریخی نقاط مکانهای جاهای مناطق مکان اماکن طبیعی رودخانه شهرستان آرامگاه امامزاده.

تندیس محمد حسین شهریار؛ مقبره الشعرا؛ تبریز

در ماخذ و منابع، از مقبره الشعراتبریز؛ تا قبل از قرن هشتم نامی برده نشده و قدیمی ترین تذکره فارسی، یعنی لباب الالباب محمد عوفی، که ظاهرا در سنه ۶۱۸ تالیف شده و شرح حال شاعران قرن ششم مانند خاقانی و ظهیر را که در مقبره الشعرا دفن شده اند، نگاشته است، نامی از مقبره الشعرا نبرده و از این روی، قدیمی ترین کتابی که نام مقبره الشعرای سرخاب را به صراحت دارد “نزهه القلوب” حمدلله مستوفی است؛ که در سال ۷۴۰ ه. ق تالیف شده است.

مقبره الشعرا تبریز

مقبره الشعرا، قبلا با نام های حظیره الشعرا، حظیره القضاه و قبرستان سرخاب، معروف و مشهور بوده؛ اما متاسفانه گذشت روزگاران و مهم تر از آن حوادث طبیعی چون سیل و زلزله، شکل ظاهری آن را از بین برده و اثری از قبور این بزرگان بر جای نمانده است. لیکن در شهریور ماه ۱۳۵۰ هجری شمسی طرح یاد بود مقبره الشعرا، طراحی شده و به تدریج ساخته شد؛ که هم اکنون، این مجموعه فرهنگی پذیرای میهمانان و گردشگران می‌باشد!

در بازدید گروه آنوبانینی، این مکان یکی از بهترین نقاط برای استقرار سایت اطلاع رسانی جامع آذربایجان تشخیص داده شده؛ که با مسئولین مربوط نیز گفتگو شد؛ که امید است با راه اندازی آن، گردشگری منطقه توسعه یافته و پشتیبانی هایی از توریستهای خارجی و گردشگران علاقه مند کشورمان صورت پذیرد.
معروفترین آرمیدگان مقبره الشعرا تبریز به شرح زیر می‌باشند:
اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشاپوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مانی شیرازی، شکیبی تبریزی و سید محمد حسین شهریار.

موزه تبریز”:

از دیگر نقاط دیدنی شهر تبریز، می توان موزه تبریز را نام برد. این موزه، در مساحتی قریب به ۳۰۰۰ متر مربع از سال ۱۳۴۱ مورد بهره برداری قرار گرفته و مشتمل بر ۳ سالن نمایش است؛ که در آنها ۲۳۰۰ قطعه شیء ثبت شده وجود دارد. آثار به نمایش گذاشته؛ شامل اشیاء باستانی از دوران های مختلف تاریخی، آثار مردم شناسی و آثار مشروطیت می‌باشد.

اسکلت زن و مرد در موزه تبریز؛ تبریز

«مسجد کبود تبریز»

مسجد کبودتبریز(گـُـی مسجد)، بنا به کتیبه سردر آن؛ به سال ۸۷۰ هجری قمری و در زمان سلطان جهانشاه، مقتدرترین حکمران سلسله “قره قویونلویان” که فردی زیبا پسند و شاعر بوده، بنا شده است. تنوع و ظرافت کاشی کاری و انواع خطوط به کار رفته در آن و همچنین زیبایی و هماهنگی رنگ ها سبب شده که به “فیروزه اسلام” شهرت یابد. کتیبه ها به وسیله “نعمه الله البواب” خوشنویس مشهور قرن نهم کتابت شده و سرکاری آن با “عزالدین قاپوچی” بوده است.

مسجد کبود تبریز

زلزله سال ۱۱۹۳ ه. ق. سبب فرو ریختن گنبدها و خرابی آن شده است. تعمیرات و دوباره سازی مسجد، به منظور حفاظت بخش های باقیمانده، شامل طاق ها و پایه ها از سال ۱۳۱۸ شروع شده است. مسجد کبود تبریز، با توجه به قدمت آن و نظر به اینکه از معدود بناهایی می باشد؛ که در زمین لرزه های بزرگ شهر تبریز به طور کامل تخریب نشده است و هنوز بخشهایی از آن پا برجاست، بسیار پر اهمیت است. در زمان بازدید آنوبانینی از این بنا، قسمت های مختلف آن در حال بازسازی بود، که امید است با بازسازی بیشتر آن، عظمت این اثر تاریخی بیشتر برای گردشگران مشخص گردد.

مسجد جهان شاه یا مسجد کبود تبریز (گؤی مسجد)، از آثار ابوالمظفر جهانشاه بن قره یوسف از سلسله ترکمان قره قویونلو است.

در مسجد کبود تبریز، کتیبه های متعددی وجود دارد؛ که کتیبه اصلی عمارت در بالای حاشیه های عریض طاقچه ها، به پهنای ۶۰ سانتی متر جا داده شده است. قسمتی از کتیبه اصلی در طول زمان فروریخته و آن چه که باقی مانده بسیار زیبا و عالی است. بالای این کتیبه نیز نوشته های کوتاهی با خطوط نسخ، ثلث و کوفی در طلب یاری از پروردگار و ذکر و ثنای او بین طرح های گوناگون گل و بوته و اسلیمی و اشکال مختلف هندسی جاد داده شده است!

درهر دو پایه‌ی اطاق در ورودی نیز، کتیبه هایی وجود دارد. علاوه بر زیبایی های فوق، در داخل مسجد کبود تبریز؛ نیز طرح هایی بر روی کاشی ها نقش بسته؛ که در نوع خود بی نظیر و قابل تحسین است! زیبایی و مظاهر هنری تزیینات این مسجد تبریز، آن چنان قابل تحسین و شگفت آور است؛ که انسان بی اختیار بانیان آن را تحسین می کند! این بنا، در سال ۱۳۱۰ شمسی جزو آثار ملی به ثبت رسید و کم کم مورد توجه قرار گرفت. به طوری که در سال های ۱۳۱۸ و ۱۳۱۹ تعمیراتی در طاق سر در شمالی آن به عمل آمد.

مسجد جامع – تبریز؛ مسجد جامع تبریز، یکی از بناهای تاریخی تبریز است؛ که تاریخ بنای آن معلوم نیست. به عقیده صاحب کتاب اولاد اطهار، این مسجد در صدر اسلام از طرف عبدالله بن عامر، ساخته شده است.

محل مسجد جامع تبریز، دردوران حکومت روادیان، سلجوقیان و اتابکان قسمت مقدس شهر تبریز، محسوب می شد و بسیاری از سلاطین و امرا و وزرا در کنار مساجدی که خود ساخته بودند به خاک سپرده می شدند. مسجد جامع تبریز، در زمان ترکمانان و صفویه نیز آباد بوده است.

«ائل گلی تبریز»

ائل گلی

ائل گلی بنای تاریخی تبریز

(شاه گلی) تبریز، از گردشگاه های زیبای تبریز است؛ که در جنوب شرقی تبریز بر دامنه تپه ای واقع شده. ایل گلی استخری بزرگ، به شکل مربع به مساحت ۵۴ هزار و ۶۷۵ متر مربع است و در جنوب آن تپه ای وجود دارد؛ که آنرا از بالا تا پایین، همسطح استخر، پله بندی کرده و نهر آبی از آن به سمت پایین روان است. در مرکز استخر، عمارتی به شیوه سنتی در دو طبقه ساخته شده و اطراف استخر به صورت پارک بسیار زیبا و فرح بخشی درآمده که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی در تبریز به شمار می‌رود.

ایل گولی؛ تبریز

آنوبانینی توسعه این محل را در جهت گسترش توریسم منطقه، بسیار مهم می داند و از آنجا که هم اکنون هتل بسیار زیبایی نیز در نزدیکی آن بنا شده است؛ توجه بیشتر به ایل گلی برای جذب روز افزون جهانگردان ضروری است.

بنای نخستین عمارت ایلگلی (شاه گلی) را به دوره آققویونلوها، نسبت می دهند؛ که یکبار در زمان صفوی و بار دیگر در زمان قاجار، توسط “قهرمان میرزا” پسر “عباس میرزا نایب السلطنه”، در ایام حکمرانی بر آذربایجان، بازسازی شده است.
 
بر گرفته از سایت پاتوق

با کشفیات اخیر، در محوطه مسجد کبود تبریز، قدمت تبریز تا ۴۵۰۰ سال برآورد می‌شود. در سده چهارم هجری، یاقوت حموی تبریز را مشهورترین شهر آذربایجان می‌خواند.

در سالهای پنجم تا سوم پیش از میلاد، تبریز یکی از شهرهای پر جمعیت آن دوران بشمار می‌رفته‌است. شهر تبریز دارای دروازه‌های متعددی بوده و بیش از ۳۰۰ کاروانسرا در آن جای داشته‌است. به لحاظ استقرار آن در منطقه جغرافیایی خاص، شهرتبریز پی در پی دستخوش حوادث طبیعی، مانند زلزله گشته‌است و همچنین، به عنوان بزرگ‌ترین شهر نزدیک به ارمنستان و روم شرقی، آن زمان همیشه مورد تاخت و تاز دشمنان شمالی و شمال شرقی قرار گرفته‌است. به این علت با وجود قدمت کهن تبریز اکثر آثار تاریخی تبریز، از بین رفته‌است. تبریز، یکی از بااهمییت ترین مراکز بازرگانی آن دوران بوده و به‌عنوان پل ارتباطی بین شرق و غرب اهمییت فراوانی داشته‌است. مردمان تبریز، از دیرباز به کار بازرگانی اشتغال داشتند و این فرهنگ تا حال نگهداری شده‌است.

تبریز، اولین پایتخت ایران جدید در دوره صفویه شد. نزدیکی تبریز به مرز ایران و عثمانی، باعث شد؛ که تبریز در برابر تهدیدات عثمانی آسیب پذیر شود، به طوریکه جندین بار به تصرف عثمانیان درآمد؛ تا اینکه شاه طهماسب صفوی تصمیم به انتقال پایتخت به قزوین گرفت. تبریز در دوره قاجار لقب تاریخی دارالسلطنه را گرفت و ولیعهدهای متعدد سلسله قاجار در تبریز، اقامت می‌گزیدند.

در رویداد نهضت تنباکو شهر تبریز، چون بسیاری دیگر از شهرهای ایران نقش ارزنده‌ای را ایفا کرد!

تبریز، در نهضت ملی نفت نیز یکی از ارکان حرکت‌های آن زمان در سراسر کشور به شمار می‌رفت.

در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ نیز بازاریان تبریز با بستن بازار و خطیبان تبریز باایراد سخنرانی‌های مهم و پخش شب نامه‌ها شرکت داشتند.

در ۲۹ بهمن سال ۵۶ مردم تبریز بر رژیم شاهنشاهی شوریدند و انقلاب کردند.

زبان مردم تبریز
زبان مردم تبریز، همانند دیگر شهرهای منطقه آذربایجان، ترکی آذربایجانی است. تبریز ائل گلی سوغات ایل گولی مقبره مسجد شهریار ارک موزه بازار اولین سبلان بندر دریاچه قوری گول تالاب سد ایرانگردی توریستی سفر بازدید دیدنیهای جاذبه گردشگری شهر دیدنی های آثار تفریحی تاریخی نقاط مکانهای جاهای مناطق مکان اماکن طبیعی رودخانه شهرستان آرامگاه امامزاده.

وجه تسمیه «تبریز»

در فرهنگ معین، معنای نام تبریز به معنی “تب پنهان کن” آورده شده‌است. احتمالاً پنهان کننده تف و گرما و جنبشهای آتشفشانی کوه سهند؛ ولی احمد کسروی در کتاب آذری یا زبان باستان آذربایجان معنی آنرا روشن ندانسته است: “آنچه درباره تبریز در کتاب‌ها نوشته‌اند؛ یا بر زبان‌ها می‌گویند همگی عامیانه و نادرست است و من با تحقیقهایی که کردم به معنی آن نرسیدم” کسروی همین نظر را در مورد اسامی برخی دیگر از مکان‌های جغرافیایی از جمله خوی و سلماس و اورمیه و ویجویه و لیلاوا و آلاوار و آستارا و اوجان و ارس و ازناب نیز دارد.

رودخانه ارس تبریز

ارس، که در زبان آذری به آن آراز می گویند؛ مهم ترین و پرآب ترین رودخانه شمالی آذربایجان شرقی است؛ که در طول ۱۰۷۲ کیلومتر نوار مرزی مشترک ایران و کشورهای همسایه شمالی جریان دارد. این رودخانه، از کوه های مین گول داغ (هزار برکه)، در ترکیه سرچشمه گرفته است و به دریای خزر می‌ریزد. ارس از دو شاخه مجزا، یکی در ارمنستان و دیگری در ترکیه و سلسله جبال آرارات تغذیه می‌شود؛ که در محل زنگنه واقع در منتهی الیه شمال غربی ایران به هم می‌رسند. این منطقه، مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و ترکیه است. بعد از آن رودخانه ارس تا محلی به نام بهرام تپه، مرز مشترک سه کشور ایران و آذربایجان و ارمنستان است. سواحل این رودخانه از ارزش های تفرجگاهی قابل توجهی برخوردار است!

رود ارس

رود ارس تبریز

سد خاکی علویان تبریز
این سد، در شمال شرقی شهر مراغه و در محوطه ای بلند و مشرف به شهر مراغه تبریز و دره سرسبز علویان، قرار گرفته و از قابلیت ممتازی برای بهره برداریهای تفرجگاهی برخوردار است. کوهستان سهند نیز یکی از زیباترین و قشنگترین چشم اندازهای این سد می باشد! اردیبهشت تا پایان پائیز، بهترین زمان استفاده تفرجگاهی از دریاچه و اطراف این سد است.
تالاب آلماگلی تبریز

این تالاب، در ارتفاع ۲۴۰۰ متری، درجنوب شرقی ارتفاعات سهند، قرار دارد و ۲۰ هکتار مساحت دارد. تالاب پوشیده از نیزار و گیاهان آبزی است که از نظر لانه گزینی  پرندگانی نظیر سرسبز و چنگر شرایطی مناسب دارد و به همین دلیل دارای ارزش تفرجگاهی زیادی است!

تالاب قبادلو «تبریز»
این تالاب، در ۲۲ کیلومتری شمال غربی عجب شیر، بالاتر از بندر رحمانلو قرار دارد و بخشی از پرندگان تالاب های حاشیه‌ای دریاچه ارومیه را به خود جذب می کند!

——————————————————————————–

تالاب ماهی‌آباد تبریز
این تالاب، در ۲۰ کیلومتری شمال میانه قرار دارد؛ که تالابی فصلی است و مصارف کشاورزی دارد و در مواقع پرآبی، مورد استفاده پرندگان مهاجر است.

——————————————————————————–

تالاب یانیق ‌گلی تبریز
این تالاب، در ۳۱ کیلومتری جنوب غربی هشترود، قرار دارد و در پاییز و زمستان مورد استفاده پرندگان وحشی قرار می‌گیرد.

——————————————————————————–

تالاب بزوجق گلی تبریز

این تالاب، در ۵۰ کیلومتری غرب شهرستان هشترود، قرار دارد و تالابی دایمی است؛ که مورد استفاده پرندگان مهاجر قرار می‌گیرد.

——————————————————————————–

تالاب قوشا گلی تبریز

این تالاب، در ۳۱  کیلومتری جنوب غربی هشترود قرار دارد و تالابی نیزاری است.

——————————————————————————–

تالاب زولبین گلی تبریز

این تالاب، در ۴۲ کیلومتری غرب هشترود، قرار دارد و با وجود این که تالابی فصلی است، به علت نیزارهای داخلی و حاشیه ای به ویژه در مواقع پرآبی، پناهگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر آبزی، محسوب می‌شود.
——————————————————————————–

تالاب یوسفلو تبریز
این تالاب، در ۳۳ کیلومتری  شرق شهرستان اهر، قرار دارد و تالابی دایمی است؛ که مورد استفاده پرندگان مهاجر آبزی قرار می‌گیرد.

——————————————————————————–

تالاب دیب سیز «تبریز»
این تالاب، در ۲۵ کیلومتری شرق اهر، قرار دارد و تالابی نیزاری و دایمی  است؛ که مورد استفاده پرندگان مهاجر آبزی قرار می‌گیرد.

——————————————————————————–

تالاب خرمالو تبریز

این تالاب، در ۴۲ کیلومتری جنوب غربی اهر، قراردارد و تالاب دائمی است؛ که علاوه بر استفاده های کشاورزی، در فصل زمستان مورد استفاده پرندگان مهاجر قرار می‌گیرد. تبریز ائل گلی سوغات ایل گولی مقبره مسجد شهریار ارک موزه بازار اولین سبلان بندر دریاچه قوری گول تالاب سد ایرانگردی توریستی سفر بازدید دیدنیهای جاذبه گردشگری شهر دیدنی های آثار تفریحی تاریخی نقاط مکانهای جاهای مناطق مکان اماکن طبیعی رودخانه شهرستان آرامگاه امامزاده.

——————————————————————————–

دریاچه قوری گول تبریز

دریاچه گوری گول، در فاصله ۴۵ کیلومتری تبریز، در مسیر جاده تهران- تبریز قرار دارد. این دریاچه مثلث شکل، با وسعت ۲۴۰ هکتار با پستی و بلندیهایی نه چندان مهم احاطه شده است. این دریاچه، برای انواعی از پرندگان  آبزی، زیستگاه مناسبی به حساب می‌اید. و به علت نزدیکی به کانون‌های شهری، حایز شرایط مطلوب تفرجگاهی است. شماری از مردم تبریز، روزهای تعطیل و اوقات فراغت خود را در فضای سبز کناره‌های این دریاچه سپری می کنند! قوری گول به دلیل ویژگی های محیطی و زیستگاهی حیات وحش، به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسیده است.

بندر و روستای رحمانلو، از دهستان دیزجرود غربی بخش مرکزی شهرستان عجب شیر، در ساحل شرقی دریاچه ارومیه، واقع شده است. این بندر یکی از بنادر مهم دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است.
در سمت شمالی بندر رحمانلو، اسکله‌ای برای پهلو گرفتن کشتی های باری و مسافری، و در بخش جنوبی محلی برای مسافرینی که به منظور استفاده از آب و لجن دریاچه که برای درمان برخی از بیماری ها مفید است؛ به این بندر می آیند، ساخته  شده است!
علاوه بر بنادر فوق، “بندرهای دانالو، قبادلو، زینت لو نیز در ساحل شرقی دریاچه ارومیه و در حدود ۲۵ کیلومتری عجب شیر واقع شده اند”؛ که از نظر اهمیت در مرتبه بعد از “بندر رحمانلو” قرار دارند. در تابستان بسیاری از مردم برای استفاده از آب و لجن دریاچه به این بنادر روی می آورند!

بندر آق گنبد تبریز
این بندر، در جزیره شاهی (اسلامی) در بخش ایلخچی شهرستان اسکو واقع شده و یکی از بنادر مهم دریاچه ارومیه، در امور بازرگانی و اقتصادی است. “بندر آق گنبد، ارتباط اهالی هفت روستای آق گنبد، سرای، قبچاق، تیمورلو، گمیچی، بوراچارلو، بهرام آباد (خورالو)” را با شهر ارومیه، برقرار می کند.

بندر آق گنبد، در ساحل غربی جزیره اسلامی و در قسمت شرقی دریاچه ارومیه، واقع شده است. کشتی بین بندر شرفخانه و گلمانخانه ارومیه، هر هفته دوبار و هر بار به مدت نیم ساعت در این بندر توقف می‌کند و پس از تخلیه بار و مسافر ادامه مسیر می دهد.
بندر شرفخانه «تبریز»

بزرگترین بندر ساحلی دریاچه ارومیه است، که در بخش مرکزی شهرستان شبستر، واقع شده و رشته ای از راه آهن تبریز– جلفا که از صوفیان منشعب می شود به شرفخانه منتهی می‌شود. در این بندر، تاسیسات نسبتاً مهم بندری و انبارهای کالا وجود دارد. همچنین برای استفاده مسافرین، قایق های مسافربری وجود دارد. این بندر در شمال شرقی دریاچه، در فاصله ۴۹ کیلومتری صوفیان و ۳۰ کیلومتری جنوب شبستر و ۸۸ کیلومتری غربی تبریز، واقع شده است.
از نظر اقتصادی، قرار گرفتن بندر شرفخانه در ساحل شمالی دریاچه ارومیه، اهمیت زیادی دارد. در فصل تابستان، تعداد کثیری از مردم به منظور استفاده از آب و لجن دریاچه، برای آب درمانی و لجن درمانی به این بندر وارد می‌شون

سبلان تبریز در راه جهانی شدن

تبریزیم به نقل از گزارش آناج نیوز: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی، در فهرست آثار ملی گفت: پرونده کوه سبلان، سومین قله بلند ایران، برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو در حال تکمیل و آماده شدن است.

تله کابین تبریز

تله‌کابین تبریز، یکی از پروژه‌های مهم اجرا شده در شهر تبریز می‌باشد؛ که پس از تکمیل طولانی‌تربن تله‌کابین کشور خواهد شد. این پروژه قسمتی از پروژه تفرجگاه عون بن علی و پارک طبیعت تبریز، است.

مرتبط با: اولین ها
اولین شهری که صاحب تلفن شد، «تبریز» بود.”

شهر تبریز، درسال ۱۲۸۰ هجری شمسی (پنچ سال قبل از امضای فرمان مشروطیت به وسیله مظفرالدین شاه)، بنا به جایگاه مهم سیاسی و فرهنگی‌اش خود، که درآن روزگار ولیعهدنشین و مرکز ثقل کشور بود به همت عده ای از رجال دلسوز دور اندیش (ازجمله قاسم خان والی)، معروف به (امیر تومان)؛ که چند سال بعد از آن به عنوان نخستین شهردار تبریز انتخاب شد؛ دارای نخستین مرکز تلفن در ایران گردید. جاهای دیدنی های تفریحی شهر استان روستای کجاست.

اولین دانشکده پرستاری و مامایی در تبریز تاسیس شده است.”

دانشکده پرستاری و مامائی تبریز، یکی از دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی تبریز است؛ که تاریخچه تاسیس آن به سال های بعد از مشروطه می‌رسد و نه تنها نخستین مدرسه‌ی عالی در این زمینه است؛ که در ایران بنیاد یافته؛ بلکه دوره دکترای پرستاری نیز، اولین بار در این دانشکده آغاز به فعالیت کرده است.

شاعران آذربایجان شخصیت ها مشروطه طلبان+مشروطه
رضا صراف تبریزی مرثیه سرای نامی آذربایجان
منی چرخ فلک آواره قیلدی خانمانیمدن                             کنار ائتدی کنار خسرو شیرین زبانیمدن
الیم چیخدی گؤلؤمدن،گؤلشنیمدن،گؤلستان یمدن              طریق عشقیده من چئکمیشم ال باش و جانیمدن
برخی از شاعران او را سعدی ترکی سرا و برخی دیگر او را با نظامی مقایسه کرده اند. شخصیت ادبی صراف، چنان از عظمت و ابهت برخوردار است؛ که شعرای بعد از او از جمله غزلسرای معاصر علی آقا واحد تحت تاثیرش قرار گرفته. همچنین استاد شهریار، از او چنان متاثر گردیده؛ که او را به عنوان یکی از نوابغ ادبی آذربایجان مورد ستایش قرار داده است.

 

  • رضا آخرتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی